KMTD Expedíció 2021

2021. április 13. 21:19

Három országot érintő, 1000 kilométeres kajaktúra Székelyföld szívéből, Székelyudvarhelyről Budapestre a Nagy-Küküllő - Maros - Tisza - Ferenc-csatorna - Duna vízi útvonalon.

KMTD Expedíció 2021

Az idénre eredetileg egy nagyobb, autós utazást terveztem a #theadventurousdacia-val, a KMTD Expedíció pedig tavaly nyári program lett volna, de a COVID-19 sajnos mindent összekuszált, így 2021-ben evezni fogok, vezetés helyett.

Határátlépések

A KMTD Expedíció egy három országot érintő vízitúra, így több, egészen pontosan három határátkelést kell lebonyolítani. Lássuk hogyan…

Milyen kajak legyen?

A KMTD Expedíció egy olyan járművet igényel, amivel én nem rendelkezem, ezért többek között olyan támogatókat is kerestem, akik kajakot tudnak biztosítani a 21 napos útra. A székesfehérvári Vitál Club Sportáruház jelentkezett leghamarabb.

Hazaút Erdélybe és kilátásaim

Két ok miatt is a túra útvonalán autóztam haza Székelykeresztúrra: előzetesen fel szerettem volna mérni a kritikusabb pontokat miattam és a kajak miatt is, valamint két-három napi távolságra ott kellett hagynom utánpótlás élelmet és vizet.

Elindultam és teszteltem a Küküllőt

Vagy ő tesztelt engem? Az első nap hosszú volt, de ebből összesen nagyjából hét kilométert töltöttem vízen, annak is úgy húsz százalékát gyalogolva a kajak mellett. A lábaim kékek-zöldek-lilák, a bal hüvelykujjamat nem tudom rendesen behajlítani, és a kajakon is jó szolgálatot tett az alját védő fólia, de valószínűleg itt-ott azért elérték a műanyagot is a kövek.

Ez már vízitúra

... nem extrém kaland, mint az első napi hat kilométer volt. A két Küküllő összefolyásától indultam, és már a Maros partján éjszakázom.

Kezdődnek a technikai problémák

A tegnap kezdte a telefonom, aztán a kisebbik napelem, ma folytatta a Garmin és a nagyobbik napelem.

Két váratlan átemelés és sok kedves ember

Épül a gyorsvasút pályája a Maros völgyében, és ma két hídja alatt is át kellett volna eveznem, de jobbnak láttam kiemelni.

Az eső megálljt parancsolt

Egy órát ücsörögtem a ponchómban két fa között a kora délutánra beigért zivatar alatt, majd, mivel ugyan enyhült, de elállni nem akart az eső, fél hétkor úgy döntöttem, itt éjszakázom.

Megvolt a második utánpótlás

Nem volt akadály, jót haladtam ma, annak ellenére, hogy csak tízkor indultam. Húztam az időt, hogy valamennyire megszáradjanak a dolgok.

A romániai szakasz teljesítve

Fél hatkor Nagylaknál kerékre tettem a kajakot, ezzel pedig véget ért a KMTD Expedíció romániai evezős része.

A Marost is magam mögött hagytam

Ötvenhárom kilométert kellett csak eveznem ma, öt órakor már a szegedi Horthy Csónakházban kortyoltam a hideg szódát. Ők látnak vendégül ma éjjel.

Ada vendége voltam

Az eddigi legkeményebb menet volt a Szeged-Ada szakasz. 71 kilométer, két határellenőrzéssel, fogadóbizottsággal, TV interjúval.

Telefonok rendben, irány a Ferenc-csatorna

A hosszúra nyúlt este és a telefonok miatt eleve kései indulást terveztem, valamint azt, hogy túllegyek az óbecsei átemelésen, és evezzek valamennyit a csatornában.

Három nap a Ferenc-csatornán

Jól lehetett haladni rajta, de a két gát, a zivatarok és a váratlan kulai hidak miatt csak szükség volt arra a három napra (és egy kicsire), amit még akkor számoltam, amikor nem tudtam, hogy alig van sodrás.

Elindultam felfelé a Dunán

Időben indultam, a szekerezés és két határátkelés ellenére is sikerült harminc kilométert eveznem Kanda Kormányzóságig.

Érkezik az ár

Kanda-fokról indultam, és Baja felett nem sokkal ért véget a mai szakasz. Ezen a napon csak 26 kilométert haladtam, kérdés, hogy tudom-e majd pótolni, vagy összeszedek még némi plusz késést.

Baja – Ordas, két nap

Szerdán harmincnál kevesebbet, csütörtökön valamivel többet eveztem, a kettőből megvolt a harmincas átlag. Szerintem előnyös nekem az áradó Duna.

Az utolsó teljes nap a főágon felfelé

A péntek húzósnak ígérkezett, mert el kellett érnem az Ordastól 35 kilométerre lévő Dunavecsét, ráadásul Dunaföldvár is útba esett, ahova a legerősebb sodrást jelezték nekem Mohácson.

A Ráckevei-Duna és a cél

Elsősorban azért választottam ezt az útvonalat, mert még nem volt alkalmam itt evezni, aztán kiderült, hogy a zsilipek miatt a sodrás is elhanyagolható, így a pár nappal korábban kalkuláltnál korábban, már vasárnap véget érhetett a túrám.

Telekommunikációs gubanc

A KMTD Expedíció alatt négy napot töltöttem Szerbiában (nem EU tag), ez alatt valamivel több, mint 40000 Ft mobil beszélgetés és mobil internet számlát sikerült összehozni a Telenor Hungary-nál úgy, hogy Szerbiában is a Telenor hálózatát használtam, és volt egy szerb Telenor mobilinternet SIM-em is, amire még plusz kb 6000 Ft-ot költöttem.